Mediebilden av Sverige efter Lisbeth Salander

Medieanalys

På uppdrag av Svenska institutet genomförde vi en medieanalys för att ta reda på hur Sverigebilden ur olika perspektiv framträdde genom ett urval artiklar och reportage som handlar om eller utgår från intresse för Stieg Larsson och hans texter; i synnerhet Millenniumtrilogin. Analysen sammanfattade också i viss utsträckning de kvantitativa mediebilderna av mediesökningar på Stieg Larsson och Millenniumrelaterade sökord och namn.

Rapporten presenterades på Expo Foundations kontor vid ett seminarium som avslutades med en paneldiskussion. Rapportförfattaren Joakim Lind från Cloudberry presenterade rapporten och paneldiskussionen som leddes av Kim Nordberg, SVT Kulturnyheterna deltog Sonja Schwarzenberger, journalist och programledare samt f d chefredaktör på feministiska tidskriften Bang, Arash Mokhtari, journalist på P3, samt driver mediebevakningsprojektet Quickresponse och Daniel Poohl, chefredaktör på Expo magasin.

Medieanalysen fick förhållandevis stort medieutrymme. Rapporten gavs även ut i en internationell utgåva som har använts som underlag i utbildningar kopplade till skandinaviska språkområdet.

  • (2012a). Mediebilden av Sverige efter Stieg Larsson och Millennium. Stockholm: Cloudberry Communications AB, Svenska institutet.
  • (2012b). Sweden Beyond the Millennium and Stieg Larsson. Stockholm: Swedish institute. (hämtas här)

Bilder från en presentation vid Rosenbad i november 2012.

Huvudkonsult

  • Joakim Lind

Underkonsulter, second opinion och rådgivning

  • Irina Avetian, Cloudberry (Ryssland)
  • Emelie Carlander, Cloudberry
  • Ulla Linton, LintonText (Frankrike)
  • Jan Schiratzki, K2 Analys (Second opinion, mediebild)
  • Carrole Shen, Blå Lotus (Kina)

Medverkande forskare

  • Elisabeth Tegelberg, Lektor vid institutionen för språk och litteratur, Göteborgs universitet

Kund

  • Svenska institutet

Period

  • 2011-2012

Uppdrag

  • Medieanalys
  • Presentation