Så använder du kunskapen från Svenskarna och internet 2022 i din kommunikation

Tidigare i höst släpptes årets upplaga av rapporten Svenskarna och internet, en höjdpunkt för oss som jobbar med PR och kommunikation. I den här bloggposten gjorde vi några spaningar från rapporten. Men vad betyder informationen för dig som kommunicerande företag?

För att skapa rätt genomslag behöver vi veta var olika målgrupper rör sig och hur vi bäst når dem.

Svenskarna och internet är en bra källa för alla som är intresserade av hur svenskarna använder internet, digitala verktyg och digitala plattformar. Vi har tittat närmare på tre punkter från årets upplaga: 

1. Community och kakfritt när personlig integritet skyddas

Dataskyddslagar som GDPR har gjort det allt svårare att nå ut i de digitala kanalerna, vilket alla som jobbar med kommunikation är väl medvetna om. Medvetenheten om riskerna med att lämna ut personuppgifter på nätet har också ökat. En klar majoritet av svenskarna är oroliga för sin integritet på internet och åtta av tio gör något för att skydda sin personliga integritet på nätet. Vanligt är exempelvis att man klickar ur tillgång till platsinfo och var fjärde internetanvändare väljer bort cookies. För oss på Cloudberry innebär det att vi jobbar med kakfria hemsidor.

Yngre skyddar sin integritet på nätet i större utsträckning än äldre, vilket kan vara bra att tänka på när du kommunicerar med yngre målgrupper. Överlag kan du behöva tänka igenom upplägg på din marknads- och kanalstrategi för att få ut mer av den data du faktiskt har tillgång till och vilka åtgärder du bör göra för att stärka relationerna med dina målgrupper. Att satsa på att bygga en stark community kring din plats, fråga, tjänst eller produkt kan vara en väg framåt.

2. Youtube fortfarande störst

Det är ingen större skillnad på sociala medier-kartan jämfört med 2021. Youtube är fortfarande det mest populära sociala mediet även om det backat några få procent. Inget socialt medium ökar särskilt mycket. Däremot är det bra att ha koll på vilka grupper som befinner sig var. Fler kvinnor än män har använt Instagram, Pinterest och Snapchat. För oss som jobbar med Linkedin är det bra att veta att sex av tio har använt Linkedin i tjänsten under det senaste året. Det man mest använder Linkedin till är att ta del av inlägg i flödet, marknadsföra sig själv och att söka efter platsannonser. En effektiv kanal för att hitta rätt medarbetare. 

Bland de yngre används spelplattformar idag mer och mer som ett socialt medium. Det är också betydligt vanligare bland unga att följa influencers, youtubers eller streamers på nätet, även om det är tydliga skillnader mellan vilka influencers som pojkar respektive flickor följer. Genom att själv följa olika influencers får du en bättre kännedom om vad dina målgrupper identifierar sig med och tycker är viktigt. Och även om yngre i större utsträckning följer influencers finns det absolut influencers för alla åldrar och ämnen. 

3. Folk läser fortfarande tidningen

Även om dagstidningar i tryckt format i viss mån för en tynande tillvaro är det många som läser dessa digitalt. Därför finns det fortfarande stor anledning att synas i förtjänad media. Den totala andelen internetanvändare som läst digitala dagstidningar under året minskade något från 55 procent år 2021 till 52 procent år 2022, men drygt hälften av av alla internetanvändare har läst digital dagstidning under året och en tredjedel läser dagligen, varav lika många män som kvinnor.  Även här gäller förstås att ha koll på vem som läser vad, så att du når dem som du vill nå ut till. Och självklart har redaktionell text i en artikel ett mycket större genomslag och trovärdighet än en köpt annons.