|
- Aktuellt
Tom Tits nya värld
Så vidgar experimenthuset vetenskapens gränser
När publiken uteblev under pandemin drabbades besöksnäringen hårt. Kulturella och kreativa verksamheter stod plötsligt inför behovet att hitta nya vägar framåt. Men hur gör man det?
En början är att titta närmare på sin omvärld; dels den omedelbara, men även genom att utforska den som ligger längre ifrån. Det är sannolikt att det finns värden i landskapet som kan förstärkas och utvecklas, åtminstone när pandemin är över.
En plats på kartan
De kulturella och kreativa besöksmålen bidrar många gånger till ett större värdeskapande än det som sker när besökarna passerat entrén. Det kan vara konsumtionsvärden som bygger på att besökarna fikar, shoppar och övernattar på orten. Det kan vara varumärkesvärden som uppstår genom att verksamheten sätter en plats på kartan. Vad betyder till exempel Tivoli för vår bild av Köpenhamn? Man brukar skilja på användarvärden och icke-användarvärden.
Ur ett platsperspektiv kan det senare handla om det upplevda värdet av att bo på en plats där det finns ett naturskönt område, spännande gatubild – eller ett konstmuseum. För även om du inte nyttjar eller besöker dessa platser, så är det sannolikt att de betingar ett värde för dig. Det behöver inte vara några mjuka eller osynliga värden, det kan handla om värden på mark, bostäder och verksamheter i närheten av denna resurs.

Analys av värden
Analysen av Tom Tits Experiment – som är ett av Sveriges 19 science center– visar att det bidrar med en rad olika värden för såväl kommunen som hela regionen, ja även Sverige faktiskt. De värden som analyserats mer ingående gäller utbildning, sociala värden, varumärke och indirekta värden från besökare och turister.
Mångfacetterade relationer
Oavsett vilka vägval som görs för Tom Tits Experiment, så vet vi mer om hur Tom Tits Experiment sätter Södertälje på kartan som besöksmål och som plats för lekfull upptäckarglädje inom teknik och naturvetenskap. Samtidigt vet vi mer om hur Tom Tits Experiment medverkar i en väv av värdeskapande processer och mångfacetterade relationer, som sträcker sig långt utanför den direkta verksamheten innanför centrets portar.