|

  • Aktuellt

Populärkulturens turisteffekt i ny forskningsantologi

Vår kunskap om berättelsers kraft i platsmarknadsföring når den internationella forskningsvärlden.

Cloudberrys Joakim Lind har lång erfarenhet av uppdrag inom platsmarknadsföring och därtill ett stort intresse för hur fiktiva berättelser och populärkultur påverkar och utvecklar berättelsen om en plats, en region eller ett land. Han har i tidigare uppdrag bland annat tittat närmare på hur fiktioner som Wallander, Millennium och den tyska teveserien Inga Lindström bidrar till turism och andra platsanknutna värden för Ystad, Skåne, Stockholm och andra delar av Sverige.

För något år sedan inledde Joakim ett forskningsprojekt på Handelshögskolan vid Åbo Akademi universitet, för att föra vidare empirin från analyserna till ett akademiskt sammanhang. Nu har den första artikeln från Joakims forskningsprojekt publicerats som ett kapitel i The Routledge Handbook of Popular Culture and Tourism. Flera av de främsta internationella forskarna inom populärkulturell turism har bjudits in att skriva var sitt kapitel i antologin.