• AUTODESK
  • |
  • MARKNADSINTRODUKTION
  • |
  • Samhällsbyggnad
  • |
  • UTMANA BRANSCHEN

Från startup till techgigant

Så blev Spacemaker Autodesk Forma

Autodesk Forma som Spacemaker heter idag är en AI-driven molnlösning som underlättar för planerare, arkitekter och konstruktörer att arbeta mer datadrivet. Att med hjälp av automatisering och kontextdata skapa avancerade 3d-modeller på kort tid som tar hänsyn till realtidsanalyser för vind, sol, dagsljus och koldioxidutsläpp. Processer som tidigare tog månader har kunnat kortas till timmar.

Spacemaker grundades i Norge 2016 och det tog fyra år för dem att gå från startup till en branschledande aktör som 2020 blev uppköpta av Autodesk för 2,4 miljarder kronor – en av de största AI-exitarna i Norden. Varumärket Spacemaker övergick till Autodesk Forma. Efter att 2019 ha säkrat 250 miljoner kronor från ledande investerare som Northzone och Atomico, valde norska AI-företaget Spacemaker Cloudberry som kommunikationspartner för etablering i Sverige. 

Kommunikationsarbetet startade med redaktionell publicitet i relevanta branschmedier parallellt med att vi byggde upp en marknadsplattform i andra kanaler som inkluderade filmer och visualiseringar, marknadsundersökningar, kampanjsidor och sökordsmarknadsföring.