- ASIEN
- |
- EVENMANG
- |
- EXPORTFRÄMJARE
- |
- INVESTERINGAR
Affärslänken mellan Hongkong och Norden
Som representanter för HKTDC skapar vi nya affärsmöjligheter – från storföretag till modedesigners i tio år
När handeln mellan Asien och Norden växte explosionsartat i början av 2010-talet, blev Cloudberry en strategisk partner för Hong Kong Trade Development Council (HKTDC). Under ett decennium som officiell representant i Norden byggde vi broar mellan två affärskulturer och skapade nya möjligheter för både nordiska och asiatiska företag. Höjdpunkten kom 2014 när Sverige blev partnerland för Hongkongs prestigefyllda designvecka BODW. Cloudberry, i rollen som HKTDC officiella nordenrepresentant, samordnade den omfattande satsningen tillsammans med Sveriges generalkonsulat, UD och Svensk Form med flera. Över 200 svenska företag, från Volvo och Electrolux till innovativa designstudios och Malmö stad, etablerade strategiska partnerskap på den asiatiska marknaden.
Cloudberrys initiativ för att stötta svenska varumärken i Hongkong tog många former. En pop up-butik i stadens designkvarter gav svenska kläd- och smyckesdesigners en direktkanal till den asiatiska konsumentmarknaden. När modedesignern Lars Wallin presenterade sin höstkollektion på Hong Kong Fashion-Week 2015 blev det en succé som öppnade dörrar för fler nordiska kreatörer. Utbytet gick även i andra riktningen – genom Fashion Hong Kong på Köpenhamns modevecka fick asiatiska designers möjlighet att nå den nordiska marknaden.
När Hongkongs ”Chief Executive” CY Leung besökte Sverige arrangerade Cloudberry en representationsmiddag som förde samman svensk design- och kultursektor med ledande industriföretag. Eventet blev startskottet för ett fördjupat samarbete mellan länderna och lade grunden för det stora intresse vi ser idag från svenska företag. Under tio år som HKTDC-representant har Cloudberry byggt ett ömsesidigt utbyte där både nordiska och asiatiska företag kunnat översätta affärsmöjligheter till konkreta resultat.