Mediebilden av Sverige efter Lisbeth Salander

Medieanalys efter Stieg Larssons triologi

På uppdrag av Svenska institutet genomförde vi en medieanalys för att ta reda på hur Sverigebilden ur olika perspektiv framträdde genom ett urval artiklar och reportage som handlar om eller utgår från intresse för Stieg Larsson och hans texter; i synnerhet Millenniumtrilogin. Analysen sammanfattade också i viss utsträckning de kvantitativa mediebilderna av mediesökningar på Stieg Larsson och Millenniumrelaterade sökord och namn.

Rapporten presenterades på Expo Foundations kontor vid ett seminarium som avslutades med en paneldiskussion. Rapportförfattaren Joakim Lind från Cloudberry presenterade rapporten och paneldiskussionen som leddes av Kim Nordberg, SVT Kulturnyheterna deltog Sonja Schwarzenberger, journalist och programledare samt f d chefredaktör på feministiska tidskriften Bang, Arash Mokhtari, journalist på P3, samt driver mediebevakningsprojektet Quickresponse och Daniel Poohl, chefredaktör på Expo magasin.

Medieanalysen fick förhållandevis stort medieutrymme. Rapporten gavs även ut i en internationell utgåva som har använts som underlag i utbildningar kopplade till skandinaviska språkområdet.

Kund
Svenska institutet
Hemsida
si.se
År
2011-2012
Uppdrag
Medieanalys, presentation