svenskarna och internet

Det viktigaste från ”Svenskarna och internet 2021” 

Nu är årets upplaga av rapporten Svenskarna och internet släppt. I årets utgåva av undersökningen framträder en tydlig bild av ett samhälle som till stora delar är digitaliserat. Men det finns även en baksida. 

Cloudberry satt i den virtuella publiken när rapporten lanserades. Här är några av de mer intressanta spaningarna vi högst godtyckligt tog med oss från det efterlängtade släppet. 

Ålder och delaktighet

☑️ 94 procent av svenskarna använder internet vilket får sägas vara en internationellt hög siffra. Samtidigt är det därmed 6 procent som inte använder internet. Vi vet att en av fem pensionärer är icke-digitala, men även 40-talister och 50-talister har svårt för många av internets tjänster.

☑️ Inte ens hälften av de äldsta har använt samhällets e-tjänster och många upplever att dessa är svåra att förstå. Över hälften av de äldsta kan inte logga in på 1177 på egen hand. hur bygger vi digitala samhällstjänster som alla i samhället kan använda? Oavsett ålder och kunskapsnivå.

☑️ 86 procent av internetanvändarna har använt Bank-ID – men en av fem 60-åringar säger att de behöver hjälp med att installera Bank-ID. 83 procent har betalat med Swish och 74 procent har betalat med Klarna. Nästan hälften av alla svenska internetanvändare “swishar” varje dag. Endast tre procent har handlat med kryptovalutor, trots att det pratas så mycket om detta i media. 

Nätets baksida

☑️ Säkerhet och integritet har varit ett tema för rapporten i många år, så även i år. Bland annat ser man att en klar majoritet är oroliga för sin integritet på nätet. Inte minst att utländska myndigheter och storföretag likt Google och Facebook ska bevaka oss. När det kommer till att hantera desinformation ser man att digital källkritik är starkare hos yngre än hos äldre. Två av fem av de äldsta har aldrig hört talas om digital källkritik. 

☑️ Mer än var tionde känner stor oro för att bli utsatt för näthat och mer än en av tio högstadieelever har fått stötande bilder från okända. 35 procent av alla tjejer mellan 12-19 år har råkat ut för oönskade kontaktförsök på nätet, av killarna är samma siffra 17 procent. 

☑️ Fyra av tio har blivit utsatta för bedrägeriförsök på nätet. Elva procent har fått ett telefonsamtal från en falsk kundsupport eller helpdesk. Däremot finns det stora skillnader i oro mot att verkligen bli utsatt för bedrägeriförsök. 

Sociala medier

☑️ SMS är fortfarande den största och viktigaste chattkanalen för oss svenskar, 76 procent använder sig av tekniken för att skicka meddelanden. Facebook Messenger knappar in och 65 procent uppger att de använder tjänsten. WhatsApp används av 30 procent. 

☑️ Youtube, Facebook och Instagram är de tre sociala medier som använts mest av svenskarna under det senaste året. Ungdomars användning av sociala medier växer kraftigt med åldern och den skiljer sig också åt. I låg- och mellanstadiet är Youtube och TikTok störst. På högstadiet är Youtube fortfarande etta, men Snapchat och Instagram har gått om TikTok sett till användning. I Gymnasiet är Snapchat det mest använda sociala mediet.

☑️ Bara två procent har använt Clubhouse och Houseparty det senaste året. Houseparty har till och med lagts ner och finns inte längre. 

Mediekonsumtion

☑️ Det är stor skillnad i hur man tar del av nyheter. De yngsta konsumerar främst digitala samhällsnyheter i sociala medier och de äldsta via digitala tidningar.

☑️ Var femte person har betalat för ett abonnemang på digitala böcker det senaste året. Tolv procent betalar för ett TV-spelsabonnemang. Sex procent betalar direkt till upphovsman via exempelvis Patreon. 

☑️ Sex av tio som är födda på 2000-talet har tittat på andra som spelar spel på nätet under det senaste året. Även bland 80-talister är det var tredje man som tittar på andra som spelar spel på nätet. Sju av tio skolbarn följer streamers, influencers och youtubers på nätet. 

☑️ Fler personer tittar på vloggar än antalet personer som läser bloggar – 19 procent jämfört med 16 procent. I högstadiet är det en majoritet som inte läst en pappersbok. 90-talisterna har lyssnat mest av alla på poddar under året. 

Övriga highlights

☑️ Ju mer man har arbetat hemma under pandemin, desto mer vill man fortsätta att göra det. Heltidsarbetande som arbetat hemma vill fortsätta att arbeta hemma i snitt 2,2 dagar i veckan. De flesta verkar även överens om att helt digitala möten och konferenser fungerar bättre än hybrid-diton. Mer än var femte internetanvändare har haft dagliga videosamtal det senaste året. 

☑️ Var femte internetanvändare som är i en relation idag träffade sin nuvarande partner via nätet. Bland 90-talister och 00-talister är siffran än högre, i den åldersgruppen är det mer än var tredje som träffade sin nuvarande partner via nätet.

☑️ Uppkopplade prylar ökar snabbt. 69 procent säger nu att de har minst en uppkopplade pryl. År 2018 var den siffran 50 procent. Många har en smart tv-apparat eller ett smart armbandsur. Men även röststyrda högtalare och uppkopplade strömbrytare har blivit en vanlig syn i våra hem. 

Det var några av höjdpunkterna från årets rapport. Självklart finns det mycket mer att upptäcka i PDF:en som är på över 300 sidor. Du hittar hela rapporten genom att klicka här. 

Foto: Kristina Alexandersson. CC-BY.