Tado VD Toon Bouten vid en pressfrukost arrangerad av Cloudberry.

Alltid lagom varmt i svenska hem om Toon Bouten får bestämma

Tyska Tado är ett omtalat företag som tillverkar smarta produkter som kan kyla och värma hem, beroende på årstid. Nyligen fick några av Sveriges mest tongivande tech-journalister möjlighet att träffa vd:n Toon Bouten vid en pressfrukost arrangerad av Cloudberry.

Omställningen till ett klimatneutralt samhälle angår oss alla. En miljöaspekt man kanske inte alltid tänker på är hur vi slösar med värme i våra hem. För att minska värmesvinnet från bostäder räcker det inte med att enbart modernisera värmepannor och använda bra isolering. En viktig länk i kedjan handlar även om att använda värmesystem på ett smartare sätt.

En tredjedel av världens energikonsumtion används för att värma eller kyla hus. Tados vision är att alla hus i framtiden ska ha värme- och kylsystem som är smarta. När du inte är hemma behöver du inte ha det så varmt i bostaden. En grad lägre temperatur i hemmet innebär fem procent minskad energianvändning.

– Alla pratar om bilar och flygplan som miljöbovar men få pratar om värme och kyla. Det är ofta väldigt ineffektivt utnyttjat, säger Toon Bouten, vd på Tado som nyligen besökte Stockholm.

Bra för miljö och plånbok

Företaget Tado startade 2011 i München och erbjuder digitala lösningar för en effektiv värme- och kylanvändning i hus och lägenheter. Med deras produkter kan man säkerställa att värme- och klimatanläggningar förbrukar så lite energi som möjligt, utan att kompromissa med bekvämlighet eller komfort. Med små medel kan man styra varje värmeelement var för sig eller som en helhet för att spara energi när man exempelvis lämnar huset. Man kan även välja om det ska vara kyligare i sovrummet och varmare i vardagsrummet.

Produkterna Tado säljer har gjort det unga företaget till ett av Europas mest spännande just nu inom energisektorn – och har lett till investeringar från bland annat IT-jätten Amazon och elbolaget E.ON. Kanske inte så konstigt. Smarta hem-marknaden har växt rejält – inte minst de senaste åren tack vare Google och Amazons produkter.

– Nu börjar även den stora massan konsumenter intressera sig för smarta produkter och inse vad man kan göra med till exempel ljuskällor och smarta termostater, säger Toon Bouten.